23948sdkhjf

Bra halvtidsresultat för svartlutsbilarna

2012-04-02 Volvos tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas med biodiesel från svartlutsförgasning i tankarna. De är halvvägs genom projektet, och resultaten är över förväntan.
dagarna sprängde den första lastbilen 100 000-kilometersvallen. Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km.

PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det en självklarhet att delta i studien.

– Våra chaufförer är väldigt nöjda. Enligt dem går det minst lika bra att köra på Bio-DME som på vanlig diesel. Det är ju en helt ny teknik, men vi har trots det haft väldigt få tekniska problem, och dessutom går lastbilarna mycket tystare med Bio-DME i tanken, säger Henrik Boding, miljöansvarig affärsområde Logistik, PostNord.

– Då 98 procent av våra koldioxidutsläpp kommer från lastbilstransporter ser vi en enorm potential i den höga koldioxideffektiviteten hos Bio-DME, säger Ulf Hammarberg, Manager Environmental Affairs, DHL.

Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan användas i kommersiell drift.

Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME.

Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut från Chemrecs förgasningsanläggning vid Sm,urfit Kappa Kraftliner i Piteå. Produktionen fungerar väl, och möjligheten att framställa bränslet i stor skala beror till stor del på styrmedel för förnyelsebara bränslen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078