23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Process Nordic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bra halvtidsresultat för svartlutsbilarna

2012-04-02 Volvos tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas med biodiesel från svartlutsförgasning i tankarna. De är halvvägs genom projektet, och resultaten är över förväntan.

dagarna sprängde den första lastbilen 100 000-kilometersvallen. Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km.

PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det en självklarhet att delta i studien.

– Våra chaufförer är väldigt nöjda. Enligt dem går det minst lika bra att köra på Bio-DME som på vanlig diesel. Det är ju en helt ny teknik, men vi har trots det haft väldigt få tekniska problem, och dessutom går lastbilarna mycket tystare med Bio-DME i tanken, säger Henrik Boding, miljöansvarig affärsområde Logistik, PostNord.

– Då 98 procent av våra koldioxidutsläpp kommer från lastbilstransporter ser vi en enorm potential i den höga koldioxideffektiviteten hos Bio-DME, säger Ulf Hammarberg, Manager Environmental Affairs, DHL.

Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan användas i kommersiell drift.

Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME.

Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut från Chemrecs förgasningsanläggning vid Sm,urfit Kappa Kraftliner i Piteå. Produktionen fungerar väl, och möjligheten att framställa bränslet i stor skala beror till stor del på styrmedel för förnyelsebara bränslen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|