Bättre järnväg krävs i Norrland
2012-03-22 Upprustning av Ådalsbanan och dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är ett par aktuella krav på bättre järnväg, som förs fram av industrin och politiker i Gävleborgs län och Ådalen.
- Banan är i så dåligt skick, att man har sänkt hastigheten. I dagsläget gäller 40 kilometer i timmen på banan, vilket gör att det blir väldigt långa ledtider. Det är absolut ingen mening att köra persontrafik på banan till exempel, säger Bengt Sörlin, moderat oppositionsråd i Sollefteå, till SVT Mittnytt.
- Det vi vill ha är framför allt en höjning av hastighetsbegränsningen till 70 kilometer i timmen. Då får vi en bana som industrin kan lita på, fortsätter Sörllin, som uppvaktat trafikutskottets alliansgrupp tillsammans med Mondi Dynäs.
Dubbelspår mellan Gävle och Härnösand kräver Sven-Åke Thoresson, ordförande för Region Gävleborg, och Anders Franck, vice VD i Mellansvenska handelskammaren, i en debattartikel i Gefle Dagblad.
”Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand är inte enbart en regional utan i högsta grad en nationell angelägenhet. Nya Ostkustbanan är en nödvändighet för den svenska basindustrins konkurrenskraft. För varje år som går blir sträckan mellan Gävle och Härnösand en allt tydligare flaskhals, som hotar tillväxt och utveckling”, heter det i debattartikeln.