Farleden till Karlsborgs hamn ska muddras, vilket möjliggör för Billerud Karlsborg att skeppa allt mer gods direkt på fartyg i stället för via andra hamnar i Norrbotten, exempelvis Haraholmen, som är Piteås djuphamn. Muddringen kostar 80 miljoner kronor och ska vara klar 2013. Då kommer bara 300 till 400 ton i veckan att ta vägen över Piteå, skriver Piteå-Tidningen.
Smurfit Kappa Kraftliner har presenterat ett nytt transportupplägg från Haraholmen i Piteå, Route North. Företaget släpper till outnyttjad kapacitet på två fartyg, som en gång per vecka trafikerar rutten Piteå – Bremen - Sheerness vid Themsen - Terneuzen nära Antwerpen – Zeebrugge - Södertälje, där bilar lossas på återvägen upp till Piteå.
– Vart och ett av fartygen har en lastkapacitet på 8 600 ton, varav Smurfit Kappa tar mellan 6 000 och 7 000 ton. Det återstår alltså cirka 1 000 ton, som är till förfogande per vecka, säger Nikolas Rowland, Wagenborg Shipping Sweden AB, som äger båtarna, till Piteå-Tidningen.