Green Cargo är redan i dag en av SFLs transportörer, i första hand som underleverantör till DB Schenker. I det nya upplägget, kallat Rail 11, blir Green Cargo huvudleverantör av järnvägstransporter från de tio svenska pappersbruk som äger SFL. Avtalet löper i sex år.
Totalt är det mer än 2,5 miljoner ton papper som ska transporteras från bruken. Närmare två miljoner ton, eller drygt 30 000 stora vagnar, ska vidare ner i Europa. Mottagarna är framförallt förpackningsindustrin och tryckerier.
Från de flesta bruken innebär det dagliga avgångar till någon av Green Cargos sju konsolideringspunkter i Piteå, Ånge, Gävle, Hallsberg, Norrköping, Sävenäs och Malmö.
– Vi har tillsammans med kunden tittat på utflödena från bruken och lyckats skapa en logistiklösning som innebär ett effektivt vagnutnyttjande, bra ledtider och en konkurrenskraftig prisbild, säger Björn Thunqvist, strategisk säljare och kundansvarig på Green Cargo.