Detta framkom på The First Virgin Car Conference i, som arrangerades i Göteborg i förra veckan av föreningen Nyskaparna. Cirka 150 personer från skogsindustrin, fordonsindustrin och forskningsvärlden mötte upp på konferensen.
Konferensen gav en spännande redogörelse för hur bilindustrin – och framförallt dess leverantörer – tänker sig en mycket långsiktig materialteknisk utveckling, snarare än att ge konkreta besked om vad som faktiskt är på gång på det här området inom fordonsindustrin i dag. Bilindustrins villkor styrs av nyckelordet ”cost”.Det är bilens prislapp i utställningshallen som gäller, och följaktligen är det bilens produktionskostnad som betyder nästan allt. Hittills har det egentligen bara varit samhällssubsidier av typ skatterabatter på miljöbilar som i någon mån kunnat ändra på detta faktum.
I nästa nummer av Nordisk Papperstidning, som utkommer 2 december, finns mer att läsa om konferensen i Göteborg och om möjligheter och svårigheter för cellulosabaserade biomaterial i morgondagens bilar.