Logistiksystemet Rail 11 startar den 12 december och är en utveckling och utökning av tidigare järnvägsbaserade logistiksystem för svenska pappersbruk och deras transporter ned till kunder på kontinenten. Green Cargo gick ur föregångaren Rail 99 för fem år sedan, då detta var en olönsam lösning för Green Cargo.
- Vi är glada att åter ha fått förtroendet av ScandFibre Logistics. Som huvudleverantör för de svenska sträckorna har vi tagit fram en ny attraktiv logistiklösning med viss inbyggd flexibilitet, säger Green Cargos VD, Mikael Stöhr.
Green Cargos lösning ger också ScandFibre Logistics möjlighet att trafikera orter i hela Green Cargos nätverk i Sverige och Norge. Det är en fördel inte minst i den nordgående trafiken från kontinenten, eftersom Rail 11-systemet också erbjuder kostnadseffektiva och miljöanpassade returtransporter från större delen av Europa.
I Green Cargos avtal med ScandFibre Logistics ingår även direkttåg från Sverige till norra Tyskland för vidaredistribution till andra delar av Europa.
ScandFibre Logistics ägs av Smurfit Kappa kraftliner, Mondi Dynäs, Billerud, Korsnäs och Holmen. Rail 11-systemet är ett av de största godstågssystemen i Europa och kommer inledningvis att transportera cirka 2,4 miljoner ton årligen. Två andra tågbolag och ett vagnbolag ingår också i logistiksystemet, som omfattar orter från Kalix i norr ned till destinationer i Italien, Schweiz, Frankrike, Spanien, Luxemburg, Belgien, Holland och Tyskland.