23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Process Nordic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Däckåtervinning kan ge jobb i Håfreström

2009-06-23 Miljöteknikföretaget Scandinavian Enviro System (SES) planerar att etablera en fabrik för däckåtervinning i Arctic Papers nedlagda Håfreströms bruk. Anläggningen ska baseras på en ny, patenterad återvinningsteknik och beräknas ge jobb åt ett 30-tal personer.

En avsiktsförklaring har undertecknats mellan Arctic Paper och Scandinavian Enviro System. Om planerna går i lås, kan byggandet av den nya återvinningsanläggningen på Håfreströms bruksområde komma igång i höst, och anläggningen tas i drift nästa sommar.

Anläggningen kommer att återvinna uttjänta bildäck med en patenterad metod. Det handlar om en pyrolysteknik som bygger på effektiv förgasning i syrefri miljö med extremt låg energitillgång. Via pyrolysteknik blåses gas genom däck som är inslutna i kärl, utan syretillförsel. Processen leder till att en del av komponenterna förångas, medan andra behåller sin fasta form. Det förångade materialet används dels i form av gas tillbaks i processen, dels efter kondensering som olika slags olja. Tekniken har prövats i företagets pilotanläggning på Hisingen i Göteborg.

- Vi återskapar helt enkelt de material som man stoppat in i däcket, det vill sägs kol, olja, stål och gas. En stor del av den återvunna gasen används för att driva anläggningen, säger Ola Ekman, VD i Scandinavian Enviro System.

I maj i år kunde Papernet rapportera om att en anläggning för däckåtervinning planeras i Stora Ensos nedlagda massafabrik i Norrsundet. Där är det Svensk Däckåtervinning AB, Svedab, i Söderhamn, som planerar en anläggning för malning av däck enligt konventionell teknik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|