- Generellt sett har efterfrågan faktiskt förbättrats sedan fjärde kvartalet. Men det varierar väldigt mycket per segment, säger Billeruds VD, Per Lindberg, i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.
Ett område där efterfrågan förbättrats, är säckpapper.
- Utvecklingen har varit överraskande stark, det kan man väl säga. Jag tror att de lager, som var väldigt nedpressade vid årsskiftet, har kunderna fyllt på igen, säger Per Lindberg, men tillägger att säckpapper är ett av de områden där det råder stark prispress.
En betydande del av Billeruds försäljning kommer från konsumentrelaterade segment, exempelvis livsmedel och läkemedel, där efterfrågan är relativt stabil.
- Men wellpappmarknaden är generellt under stark press från returfiberbaserade material, så priserna har varit pressade en längre tid och fortsätter att vara det, understryker Lindberg.
- På massasidan är det väldigt tufft, och massamarknaden är fortfarande i obalans. De goda nyheterna är att det fortsätter att försvinna kapacitet från marknaden, men vi får väl se om det räcker för att vända utvecklingen, säger Per Lindberg.