Lignosulfonatet lastas på samma båt som även fraktar Domsjös specialcellulosa. En skiljevägg i fartygets lastrum är allt som behövs. I planerna finns transport varje vecka med det av Domsjö Fabriker chartrade fartyget Landy från Nordgrens Rederi i Örnsköldsvik.
- Fartyget kommer med virke till oss. När hon är lossad, lastar vi specialcellulosa och lignosulfonat. På så vis når vi stora logistikfördelar, säger Bengt Joensson, VD i Domsjö Specialties, Domsjö Fabrikers dotterbolag, som utvecklar och marknadsför lignosulfonatet.
- Vi har haft en mycket bra start för vår nya produkt, vilket är glädjande i en tid som denna, fortsätter Bengt Joensson.
Den nya lignosulfonattorken, som ingår i investeringsprogrammet Domsjö 2010, har varit i drift i ett par veckor. Den första torkade produkten tillverkades i januari, och därefter har provdrift och intrimningar genomförts. Nu är torken i kontinuerlig drift, och den tillhörande paketeringsanläggningen körs dagligen. Ytterligare en del intrimningsarbeten återstår, innan torken når sin maxkapacitet på 150 ton per dygn.