23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Processrdic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökad marknadsorientering nödvändig för skogsindustrin






– Nu är det hög tid att också fokusera på marknaden och sätta sig in i kundernas situation och deras behov. Det är nödvändigt nu när branschen möter allt större utmaningar, hävdade Selling.



– Genom att se på sin verksamhet ur kundernas perspektiv och i dialog med kunderna kan man i betydande utsträckning vässa sina erbjudanden och finna möjligheter att differentiera sig från konkurrenterna. På så sätt kan man stärka sin position som leverantör och både förbättra sin lönsamhet och sina marginaler. Här finns det utan tvekan en mycket stor, outnyttjad potential och en fantastisk möjlighet för skogsföretagen, framhöll Mikael Selling, och jämförde med hur man jobbar inom konsumentvarusektorn.



Även om de flesta skogsföretagen ännu inte tagit till sig detta arbetssätt finns det exempel på framsynta företag i branschen. Södra Cell International, en av världens största tillverkare av pappersmassa för avsalu, nämndes som ett sådant företag./KB

– Skogsindustrin i Norden och Nordamerika, som allt oftare beskrivs som en krisbransch, har för ensidigt fokus på kostnadsnedskärningar och lyssnar alldeles för lite på sina kunder. Det framhöll Selling. Inom skogsindustrin är konkurrensen idag knivskarp och lönsamheten långt ifrån tillfredsställande.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078