SCAs beslut togs efter ett framgångsrikt testprojekt, som Vägverket nu har godkänt och skapat föreskrifter till. CTI står för Central Tire Inflation och innebär att lufttrycket i däcken kan ändras. Det gör att fordonets vikt sprids över en större yta, vilket tillåter fordon att ha större last än vad som annars är tillåtet på en del vägar och under kritiska perioder, som under tjällossning eller ihållande regnperioder.
Detta i sin tur ger lägre transportkostnader för SCA och mindre utsläpp.
– Vi har mycket positiva erfarenheter av testprojektet och tillförlitligheten har överträffat mina förväntningar, säger Ingemar Ljunggren, transportledare på SCA Skog, Virke Syd. Idag rullar det sex CTI-utrustade lastbilar i SCAs skogar, och målet är att så snabbt som möjligt öka antalet bilar till 25.
Testet genomfördes tillsammans med Vägverket, lastbilsförare, fordonstillverkare och andra skogsföretag och startades för tre år sedan. Totalt beräknas skogsnäringen i Sverige kunna minska sina kostnader med upp till 100 miljoner kronor årligen genom CTI-tekniken.