Asien: Traditioner försvårar blöjlansering i Kina
Mjukpapperstillverkaren Kimberly-Clarks enhet i Kina kämpar mot det sparsamma användandet av engångsblöjor och förfalskade produkter, enligt ett pressmeddelande.Under fyra och ett halvt år har Kimberly-Clark China investerat över 150 miljoner dollar, cirka 1,3 miljarder kronor, i Kina, och försöker nu nå en marknad där användandet av engångsblöjor hittills varit okänt.Kinsesiska småbarn använder blöja endast nattetid. Dagtid bär många barn byxor som är öppna i grenen för enkelhetens skull, även på allmänna platser.– Jag tror inte att folk kommer att acceptera detta i framtiden, säger Ted Revis, vd för Kimberly-Clarks enhet i Kina.Ted Ravis tror att försäljningen under de kommande åren ska öka med 25 procent per år. Detta är ungefär samma siffra som förra året, då Kimberly-Clark China hade en försäljning på över 100 miljoner dollar, drygt 837 miljoner kronor.Förfalskade produkter äter dock upp en del av försäljningen för Kimberly-Clark China. Med anledning av detta har man, tillsammans med 21 andra multinationella företag, organiserat en grupp som ska kämpa mot förfalskning. (SL)