Sverige: Outsourcing av underhållet i Silverdalen
I början av 1997 kontaktades Silverdalen av ABB, som ville ta över underhållsverksamheten vid bruket. Just då stod man i begrepp att banta underhållet och funderade på hur man skulle organisera verksamheten. Efter 1,5 år var avtalet mellan ABB och Silverdalen klart, det första i sitt slag inom massa- och pappersindustrin, skriver Svensk Papperstidning i sitt kommande nummer.40 personer från Silverdalen anställdes i ett nytt bolag, ABB Service Pappersunderhåll. Avtalet betyder i princip att två skilda företag nu finns vid bruket, där vart och ett koncentrerar sig på sin kärnverksamhet – papperstillverkning respektive underhåll. Underhållsverksamhet har alltid betraktats lite styvmoderligt och förknippas bara med kostnader. I ABBs regi får personalen möjlighet att utvecklas och känna yrkesstolthet. Även operatören involveras mer i underhållet av sin maskin. Operatören ska själv kunna klara av enklare underhåll som rengöring och smörjning medan ABB Sevice är specialisten. I ett kontinuerligt samarbete utvecklas verksamheten och vid nya installationer blir underhållet involverat från början. Tidigare låg underhållsverksamheten under produktionsavdelningen. Den här lösningen ger mer tid för produktutveckling vid bruket. (DAs)