23948sdkhjf

Sverige: Oklara skatteregler hämmar konkurrenskraften

I kommande nummer av Svensk Papperstidning slår Göran Thessén på Vattenfall fast att det finns gråzoner i skattelagstiftningen inom outsourcingaffärer. I vilken bokföring ska en outsourcingaffär tas upp, i kundens eller leverantörens? - Vattenfall förespråkar emellanåt att vi som leverantör ska ta upp affären i vår bokföring och hantera avdragsrätten på ett optimalt sett, givetvis enligt lagens riktlinjer och till fördel för både kunden och för oss, säger Göran Thessén. Lagstiftningens otydlighet hämmar vår möjlighet att bidra till stärkt konkurrenskraft hos svensk industri, vilket ju inte torde vara andemeningen i lagstiftningen! Vattenfall har idag ett stort antal pågående outsourcingaffärer och framhåller att målet alltid är att uppnå en lönsamhetsförbättring för kunden. - Drivkrafterna för en affär kan i övrigt variera, att omvandla fasta till rörliga kostnader kan vara en viktig drivkraft, som indirekt ofta återspeglar också en vilja till riskfördelning, säger Göran Thessén. Ett sådant inslag kan ge rätt fokus och resultera i fördelar för både oss och kunden. I sämre tider liksom i bättre delar vi på konsekvenserna. Vattenfall har exempelvis ett outsourcingavtal i MoDo Silverdalen där vi förutom en del tekniska förbättringar bland annat också tagit över den del av personalstyrkan som skött energianläggningarna och därigenom realisera synergieffekter med drift av våra övriga anläggningar i regionen. (EM)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078