Sverige: SCA följer inte P&G inom tissue
SCA kommer inte att följa Procter and Gamble, företagets värsta konkurrent på konsumenttissue, och betala sina reklambyråer efter hur stor försäljningstillväxt reklamen åstadkommer. Det säger Börje Dalsmo, chef för SCA:s konsumenttissueverksamhet till Papernews på tisdagen.Procter and Gamble gick nyligen ut med att företaget ger sina byråer provision baserad på hur mycket en annonserad vara omsätter. Ökar omsättningen, så tjänar byråer och förmedlare också mer. - Vi ser ingen anledning att göra resultatinriktade avtal med byråerna så som Procter and Gamble planerar. Vi har ett bra grepp på babyområdet och har haft det ett par år, säger Börje Dalsmo.Babyblöjor har en rörlig konsumentgrupp som byts ut på två och ett halvt år. Procter and Gamble är världens största annonsör och investerar årligen 29 miljarder kronor på att markandsföra sina 300 varumärken, däribland mjukpapperprodukterna Pampers och Always.(MH)