23948sdkhjf

USA: Procter and Gamble satsar mer på reklam

Kunsumentvaruföretaget, tissuetillverkaren, Procter & Gamble, kommer att betala sina reklambyråer efter hur stor försäljningstillväxt reklamen åstadkommer. Det skriver Dagens Industri på fredagen. Byråernas provision kommer i fortsättningen att baseras på hur mycket en annonserad vara omsätter. Ökar omsättningen, så tjänar byråer och förmedlare också mer. Det nya systemet kan få dramatiska effekter på företagens medieval, skriver DI. " Det här kan gynna kostnadseffektiv reklam på nätet och direktreklam, som i dag bara får kaffepengar. TV och dagspress kan bli förlorare", säger Göran Möller, VD för medieförmedlaren CIA Mediamarketinggruppen till DI.Procter and Gamble är världens största annonsör och investerar årligen 29 miljarder kronor på att markandsföra sina 300 varumärken, däribland mjukpapperprodukterna Pampers och Always. Det återstår att se om konkurrenten på tissueområdet SCA, vidtar liknande strategier för att öka intresset för sina produkter. (MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.567