23948sdkhjf

Sverige: Stora Enso satsar på tryckpapper och kartong

Av Stora Ensos kärnverksamhet är tryckpapper och vit kartong, konsumentkartong, viktigast. Det säger Stora Ensos vice koncernchef Björn Hägglund till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen." Strategin drar åt tryckpapper och vit kartong. Det är viktigast i vår kärnverksamhet. Men finpapper är det snabbast växande segmentet och där måste vi också vara kvar ", sade Hägglund. Inom konsumentkartong är expansionsmöjligheterna begränsade på grund av att konkurrensemyndigheterna sannolikt inte skulle godkänna att bolagets position stärks ytterligare. Beträffande wellpapp kommer Stora Enso att hålla sig till Östersjöområdet. " Det kommer inte att vara ett av våra största expansionsområden ", tillade Hägglund. Sågverks- och massaverksamheterna definieras inte som kärnområden, men spelar viktig roll för Stora Enso som stor råvarukonsument. Om sågverken säljs måste sågverksflis köpas utifrån, ett scenario som inte är aktuellt.Björn Hägglund poängterade dock att det är lönsamhet som prioriteras framför vidare expansion av sågverken. I den nya strategin ingår att Stora Enso ska ställa om massatillverkningen så att den i större utsträckning används internt. I dag säljer Stora Enso stora kvantiteter avsalumassa på marknaden.(Se också förmiddagens nyhetsnotiser om Stora Ensos strategi)(MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078