23948sdkhjf

Sverige: SCA åter segrare i tävlingen Årets börsbolag 1998

En bra årsredovisning är grunden för SCAs seger i tävlingen Årets börsbolag. Med den senaste segern är SCA det första bolaget som lyckas vinna titeln för andra gången. Företaget vann tävlingen första gången år 1995. SCA fick denna gång dessutom rekordhöga poäng och blev därmed en klar vinnare. SCA uppnådde 87,3 poäng av maximala 100 poäng i tävlingen som betygsätter sju olika moment. Tävlingen arrangeras av Dagens Industri och Aktiespararen. Aktiespararen granskar innehållet i bolagens årsredovisningar och i halvårsrapporten. De 30 bästa företagen går sedan vidare till den andra delen av tävlingen. Där betygsätts dels bolagens snabbhet i rapporteringen och dels företagens kontakter med Dagens Industris börsredaktion. Den stora skillnaden mot SCA:s förra seger 1995 är att bolaget blivit betydligt snabbare. Både årsredovisningen och sexmånadersrapporten är ute mindre än en månad efter rapportperiodens utgång. SCA har förbättrat sitt redovisningssystem, samtidigt som styrelsen är snabbare på att fastställa siffrorna. SCA har också markant höjt sin ambitionsnivå vad gäller redovisningen av kassaflödet. Koncernen anser vidare att det är mycket viktigt att den lämnade informationen ska kunna användas vid jämförelser med andra bolag, oavsett nationalitet, i samma bransch. SCA planerar även ytterligare förbättringar av informationen framöver bland annat med hjälp av en hemsida på Internet. I årsredovisningen ska bland annat miljöredovisningen och produktutvecklingen få mer utrymme.Reklambranschens tidningen Resumé är dock av en annan uppfattning (se Papernews 14/5). Tidningen kritiserar SCA för att vara dålig på att redovisa varumärken. Varumärken som Libresse och Libero nämns inte med ett ord i företagets årsredovisning trots att hygienprodukter utgör närmare 42 procent av SCA:s omsättning, skriver Resumé i nummer 18. (DI, Woodnews) (BMH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066