23948sdkhjf

Sverige: SCA dåligt på att redovisa varumärken

SCA kritiseras i senaste numret av tidningen Resumé för att ha dålig redovisning av sina varumärken i bokslutskommunikén. Varumärken som Libresse och Libero nämns inte med ett ord i företagets årsredovisning trots att hygienprodukter utgör närmare 42 procent av SCA:s omsättning, skriver Resumé och efterlyser bättre redovisning av hur varumärkena utvecklas under året. Varumärkesexpert David Gajland på Price Waterhouse Coopers tror att den dåliga redovisningen av varumärken är en kombination av att företagsledningar inte vet vad varumärken är för något och att marknadsavdelningar har svårt att förklara vad deras arbete är värt. Gajland tycker att det är en stor brist att varumärken inte avhandlas på ett vederhäftigt sätt i årsredovisningarna och att analytiker inte kräver bättre redovisning av hur varumärken utvecklas över tiden.(Papernews, MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079