23948sdkhjf

Avestasamtalen om Sveriges infrastruktur

Infrastrukturfrågorna stod i centrum när svensk basindustris Avestasamtalen arrangerades för fjärde gången med ett rekordstort intresse från politiken, näringsliv, offentlig sektor och fackförbund.
Bildtext: Fr v Anna-Karin Larsdotter, transportchef ABB Power Transformers, Martin Linder, förbundsordf Unionen , Per Bondemark, logistikchef på SSAB och ordf Näringslivets Transportråd, Lars Isacsson, kommunalråd, Avesta kommun, Per Lyrvall, Sverigechef Stora Enso , Anders Friberg , kommundirektör, Avesta kommun och K-G Bergström, moderator. (Foto: Stora Enso)

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg inledde Avestasamtalen med att presentera regeringens satsning Smart Industri som är en strategi för att främja industrins utveckling och konkurrenskraft. Ett av strategins fokusområde är hållbar produktion.

– Vi har som mål att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Skogen är en enorm tillgång i den omställning som nu pågår, sade Mikael Damberg.

Mikael Damberg talade även om digitaliseringens möjligheter, vikten av kompetenslyft industri och testbäddar, d v s utvecklingsmiljöer för nya innovationer.

Under dagen var behovet av ökat underhåll av järnvägen något som flera aktörer lyfte fram. Stora Ensos representant på plats Sverigechef Per Lyrvall instämde i detta önskemål och framhöll även vikten av att godstrafiken prioriteras.

– Vi skulle önska att det blev tillåtet med tyngre och längre lastbilar och tåg, både för industrins effektivitet och miljöns skull, sade Per Lyrvall.

Den planerade vägslitageskatten var också något som diskuterades under dagen. Företagsrepresentanterna på plats var överens om att den skulle slå hårt mot industrin. De tycker att det är fel att beskatta avstånd och att det istället ska vara fokus på att få ner utsläppen. Det är inte heller praktiskt möjligt att ersätta lastbilstransporter med andra transportsätt överallt i Sverige. Ett tydligt exempel på detta är när virket ska transporteras ut från skogen. Då är lastbilstransporter enda möjligheten.

– För skogsindustrin skulle den planerade vägslitageskatten innebära ökade kostnader med 2 miljarder kronor per år, vilket skulle ge allvarliga konsekvenser för konkurrenskraften, sade Per Lyrvall.

Regeringen kommer att fatta beslut om vägslitageskatten under våren.

Årets talarlista innehöll bl a Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, IF Metalls ordförande Anders Ferbe och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078