23948sdkhjf

Företagets värderingar svåra att sprida

Allt fler bolag och koncerner arbetar med policydokument, kärnvärden och attitydförändringar. Men att förändra personalens värderingar är väldigt svårt, menar forskare. Kanske till och med omöjligt.
bildtext: De allra flesta kan hålla isär värdesystemen hemma och på jobbet – så länge det inte rör väldigt starka personliga värderingar.

Idag gör koncerner och företag i allt större utsträckning miljö och säkerhet till sina kärnvärden. Det är lätt; beslutet kan klubbas igenom på en eftermiddag. Men att få alla anställda att agera utifrån de nya kärnvärdena är svårt. Till och med ledningen kan fortsätta att fatta beslut som strider mot kärnvärdena.

– Vi ser det gång på gång att organisationer hela tiden ska jobba med nya, abstrakta värden. Det är en lång och svår process att översätta det här i konkreta beslut och åtgärder. Idag pratas det hela tiden om att vi ska känna och tänka på rätt sätt, men i slutändan är det ju vad vi gör som räknas. Och det sista steget är svårt att ta, säger Anders Biel, professor vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.

Att påverka människors attityder och värderingar är svårt och forskarna är inte ens säkra på att det går. Många handlingar gör vi människor rutinmässigt, och för att förändra ett beteende måste vanorna utvärderas och analyseras. Det är ett krångligt och ibland påfrestande arbete.

Olika branscher har också olika värdesystem. Universitetsvärlden har generellt sett varit mer öppen än det privata näringslivet. IT-företag har helt andra värderingar än järn- och stålindustrin.

– I privatlivet är vi fria att välja, men inte på jobbet. Om företagens värderingar skiljer alltför mycket från personalens kommer bolaget få problem att behålla de anställda, säger Anders Biel.

De allra flesta inlemmar sig dock i organisationen och accepterar företagets värderingar, vilket delvis också är ett villkor för anställningen i och med den så kallade lojalitetsplikten. Ett sätt att ”skydda sig” är att just hänvisa till företagets krav och normer. Den strategin syns ibland i teverutan när företags- eller myndighetsföreträdare ska försvara ett ifrågasatt beslut.

Faktum är att människan har en god förmåga att hålla isär värdesystemen hemma och värdesystemen på jobbet. Så länge det inte rör väldigt starka personliga värderingar som krockar med organisationens, för i längden är det jobbigt att agera mot sina värderingar.

– Oftast är vi artiga och trevliga mot varandra, men om värderingarna skiljer på ett område som är väldigt viktiga för oss själva kan vi välja att konfrontera och argumentera för vår åsikt, säger Anders Biel.

Han tycker att den gamla klyschan ”man får välja sina strider” inte är så dum. Problemet är att det inte går att veta i förväg om vi väljer rätt strid eller inte.

– Vi är egentligen inte helt rationella när det gäller våra värderingar, utan de aktiveras i olika hög grad i olika situationer. Till exempel kan en person vanligtvis brinna för miljöfrågor, men ändå bortse från det ohållbara i att åka på semesterresa till Thailand vart annat år, säger Anders Biel.

För att undersöka den här skillnaden mer noggrant genomförde Anders Biel och några kollegor en intressant vetenskaplig studie. De tog fram en lista över miljö- och ekonomichefer i företag som hade mer än 35 anställda och stor klimatpåverkan. Därefter skickade de en enkät till hälften av personerna i deras yrkesroll. Den andra hälften fick enkäten hemskickad och adresserad till dem som privatperson.

Det visade sig att cheferna svarade mer miljövänligt och långsiktigt hållbart i sin roll som privatperson, än deras kollegor som svarade i egenskap av beslutsfattare i sitt företag.

– Vi hade haft det här på känn en längre tid, så resultaten förvånade oss inte. Sen går det ju att ifrågasätta om metoden var oetisk eller inte, men den visade på ett tydligt sätt hur företagens värderingar påverkar oss och våra beslut på jobbet, säger Anders Biel.

Jesper Gunnarsson

Tidigare publicerad i Process Nordic nr 12 2014
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094