Gör el av spillvärme till havs
Såväl anläggningarna, en Opcon Powerbox ORC och en Opcon Powerbox WST, som själva installationen ombord på Wallenius fartyg M/V Figaro har under sommaren maringodkänts.I den första referensinstallationen förväntas bränslebesparingen bli mellan 4 och 6 procent. I andra installationer förväntas tekniken kunna bidra med bränslebesparing på upp till 10 procent.– Bakom framgången ligger ett enormt arbete med att integrera alla system. Det här är en milstolpe i vår satsning att anpassa vår banbrytande teknik för produktion av el ur spillvärme till marina applikationer. Genom att ta vara på spillvärme och återvinna restvärme kan stora miljövinster göras. Med dagens oljepriser och de ansträngningar som sker inom exempelvis IMO med bland annat nytt energieffektiviseringscertifikat så känner vi att den här satsningen ligger helt rätt i tiden, säger Rolf Hasselström, koncernchef för Opcon.Större fartyg använder idag stora mängder fossila bränslen för sin drift vilket innebär att en minskad bränsleförbrukning direkt skulle minska utsläpp av såväl koldioxid, som NOx och svavel. Opcon bedömer att över 1 000 nybyggda fartyg om året och än fler befintliga fartyg skulle kunna ha användning för Opcon Powerboxtekniken. Hela den kommersiella sjöfarten bedöms stå för mellan 4 och 5 procent av de globala utsläppen av CO2.Referensinstallationen som är ett samarbete mellan Opcon och Wallenius Marine stöds också av Energimyndigheten.