23948sdkhjf

Svavelbeslut upprör industrin

Gårdagens besked om att EU skärper kraven på svavelutsläpp för fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön från och med 2015 upprör den svenska stålindustrin.

De hårdare reglerna i farvattnen som omger Sverige kommer att ge orättvisa ökningar av fraktkostnaderna för svenska exportföretag, menar Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret, enligt Sveriges Radio.– Jag ser det här som näringsfientligt. 95 procent av den svenska stålindustrins tillverkning går på export, och där konkurrerar vi med andra tillverkare som inte har de här kostnaderna, säger Pers.Från och med 2015 måste fartyg som trafikerar Nordsjön, Östersjön och Engelska kanalen sänka sina gränsvärden för svavel i bränslet från en till 0,1 procent. I resten av EU-området kommer däremot kraven på minskade utsläpp inte att ändras förrän 2020, och då endast till 0,5 procent; fem gånger så höga gränsvärden som i norra Europa.Från svenskt håll har miljöminister Lena Ek stridit hårt för att få igenom de skärpta reglerna i Östersjön. Hon försvarar beslutet.– Det innebär en kostnad i början, men de gynnsamma effekterna för samhället är så stora att det är en kostnad som är värd att ta. Östersjön är ett oerhört hårt nedsmutsat hav, säger Ek till Sveriges Radio.Miljöministern tonar ned konkurrensnackdelarna av beslutet för svensk industri. Hon menar att även kusterna runt Kanada och USA kommer att ha liknande regler framöver, vilket medför att större delen av världens företag inom skogs- och stålindustrin kommer att drabbas.Bo-Erik Pers på Jernkontoret oroar sig däremot för kraftigt höjda notor varje år för svenska företag framöver.– Vi pratar om flera hundra miljoner kronor bara för ett företag som till exempel SSAB. Det här innebär att vi ökar trycket på att förlägga investeringar i andra länder, säger Pers.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.22