23948sdkhjf

Hållbart företagande har en framtid!

Detta slog Susanne Sweet, CSR-forskningschef vid Handelshögskolan i Stockholm, fast under  konferensen Sustainability Day.

Susanne Sweet var en av de visionärer som talade under konferensenSustainability Day i Stockholm i går, som anordnats av NäringslivetsMiljöchefer och tidningen Miljöaktuellt. Sweet menade att CSR, corporate social responsibility, har godpotential att spela en viktig roll i företagens affärsskapande iframtiden. Utöver affärsskapandet kan CSR även vara ett sätt attundvika myndighetsstyrning, samt vara en väg till varumärkesvård.En allt större del av utvecklingen mot mer socialt ansvarstagandekommer att ske genom innovation, både inom den egna organisationen ochgenom nybildade bolag. Givetvis finns stora utmaningar kvar, påpekadeSweet. Till exempel krävs det att gruvbolag tar större ansvar när deexploaterar naturrikedomar i tredje världen.- De måste ge tillbaka mer när de tar del av dessa länders fantastiska naturrikedomar! sa Sweet. Att det inte är helt lätt att införa CSR överallt bekräftas av enundersökning från konsultbolaget Krauthammer. Undersökningen, varsresultat också lanserades igår, visar att företagens CSR-agerande harsvårt att övertyga de anställda. Cirka 50 procent av företagen misslyckas med att informera sinaanställda om CSR-aktiviteter, enligt undersökningen som utförts isamarbete med experter vid Rotterdam School of Management ochErasmusuniversitetet i Rotterdam. Under Sustainability Day var annars hoppet högt ställt till vadframtiden kommer att bjuda i form av hållbara lösningar. FrancisBailly, chef för European Affairs vid General Electric, talade varmtom så kallat ”clean coal” som ska göra det möjligt för världen attfortsätta använda kol, utan att för den skull släppa ut så storamängder koldioxid som idag. – Kol är fortfarande väldigt stort i både USA och Kina, men genom attomvandla kol till gas går det att avsevärt minska utsläppen, sa Bailly.Han berättade även om GEs enorma utbud av produkter som harframtidspotential, till exempel den lätta och bränslesnåla flygmotorsom ska lanseras senare i år. Thomas Nauclér från konsultbolaget McKinsey visade upp en osedvanligtspretig kurva, som trots allt visade sig vara en väldigt pedagogisköversikt över vilka hållbarhetssatsningar som lönar sig och inte. – Vissa idéer borde redan ha genomförts, som till exempel att byta utalla lampor mot lysdioder. Andra lösningar medför stora kostnader attinföra, som koldioxidlagring, sa Nauclér. Text Marie GranmarFoto Martin Dyberg, Recycling

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078