23948sdkhjf

Lyckad koldioxidavskiljning i Värtan

Den pilotanläggning för avskiljning av koldioxid som testats vid Värtaverket i Stockholm har fungerat över förväntan. Försöket har rönt stor uppmärksamhet världen över.

Claes Nygren på norska Sargas är mycket nöjd med de resultat de harfått under provkörningarna och berättar att många intresserade harvarit och tittat på anläggningen.– Det här är den enda anläggningen i sitt slag, men vi håller på ochprojekterar en hel kraftverksanläggning som planeras i Husnes söder omBergen, säger Claes Nygren på Sargas, som har levererat anläggningen.Eva Katrin Lindman på Värtaverket är också nöjd med de resultat de har fått under provkörningen.– Vi har sett att tekniken fungerar. Det ser lovande ut, men vi måstegöra ytterligare försök innan vi kan uttala oss något omfortsättningen, säger hon.Inom EU ska man redan i år eller nästa år fatta beslut om tio till tolvstora demonstrationsanläggningar för koldioxidavskiljning. De ska ståklara 2015, men tekniken kommer att vara kommersiell först 2020.– Man måste först finna effektiva sätt att transportera bortkoldioxiden och lagra den. Det tar tid att bygga upp en infrastrukturkring detta så att hela kedjan fungerar, konstaterar Eva Katrin Lindman.Värtaverket i Stockholm, som ägs av finska Fortum och Stockholms stad,testade koldioxidavskiljning ur kraftvärmeverkets rökgaser under någramånader hösten 2007.Det norska bolaget Sargas byggde upp en pilotanläggning i kraftverketsom kan rena upp till 60 kilo rökgaser per timme. Pannan som förbrännerstenkol producerar 90 kilo rökgaser per sekund, så det är en mycketliten del som pilotanläggningen kan rena.Processen kräver trycksatt förbränning, det vill säga PFBC, och dennatyp av pannor finns bara i Värtan, i Cotbus i Tyskland samt på tvåplatser i Japan. En ångpanna av denna typ installerades vid Värtaverket1991, där själva förbränningen sker under ett tryck av cirka 12 bar.Koldioxid har ett stort användningsområde bland annat hos oljeindustrinsom behöver stora mängder för att trycka olja ur källorna på havsbotten.– Vår idé är att ta hand om koldioxiden, komprimera den och köra denmed tankfartyg till oljefälten där den injiceras i borrhålen så attoljan kommer upp till ytan. När borrhålet är tomt på olja och fyllt medkoldioxid har man en permanent lagringsplats som håller i obegränsadtid, säger Claes Nygren. Pilotanläggningen togs i drift i oktober förra året och kördes med vissa avbrott fram till den 20 december.– Vi skulle visa att vi kunde ta bort koldioxiden ur rökgaserna tillminst 95 procent. Vi tog bort 98 procent. Vi visade också att rökgaseninte innehåller någon absorbent, kaliumkarbonat, somabsorptionsprocessen använder för att avlägsna koldioxid ur rökgaserna.Dessutom har vi fått erfarenheter som hjälper oss att bygga enkommersiell anläggning.På bilden syns Claes Nygren på norska Sargas som visar pilotanläggningen som separerar koldioxid ur rökgaser hos Värtaverket i Stockholm.Text och bild Rainer Saxén

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091