74-tonsfordon ger marginell nytta

| Av Peter Håkansson | Tipsa redaktionen

Endast två procent av skogstransporterna i Sverige kommer ske med 74-tonsfordon om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom, visar en rapport från Skogforsk.

– Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.  

Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.

Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.

– Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.

Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.

74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet. 



Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Haveri i stoppar PM6 i Gruvön

Ett större haveri har skett i kokaren av halvkemisk massa i BillerudKorsnäs massalinje i Gruvön.

Massaindustrins restprodukter värdefulla för metallindustrin

Ska lyfta industrin

Trump måste spela

Tog årets Swedish Steel Prize

Arise outsourcar

Unik kracker invigd i Piteå

Arkiv

”Kräver en modern industripolitik”

För bara åtta år sen trodde ingen inom basindustrin på målet om nollutsläpp till 2050. Idag är alla med på tåget. Max Åhman forskar på hur det kan gå till: ”Processindustrin är som gjord för att tänka långsiktigt.”

Soldriven racingbil vann University Steel Prize 2017

Kärnkraften i depå

Vattenfalls kärnkraftsflotta går in på översyn som pågår till oktober. Omkring 4 000 medarbetare engageras i underhållet och uppgradering av. Totalt investeras två miljarder kronor.

17 miljoner till testbädd

Skapar ett nytt kompetenscenter

"Situationen är ohållbar"

Branschen måste fånga tillväxten

Förpackningsmarknaden växer så det knakar internationellt och här finns det stora möjligheter för fiberbaserade alternativ att ta marknadsandelar.

Felaktig valsning ger problem

Striden om röret i Hanöbukten

Fortsatt högt förtroende

Växthusgaserna ökade 2016

Ett stort litet forskningsland

Återkallas av forskarna

Forskarna bakom den kritiserade forskningsartikeln om fiskars konsumtion av mikroplastpartiklar har själva begärt att artikeln ska återkallas från tidskriften Science.

Dags för en packrevolution

Miljöfrågor för förpackningar har under 30 års tid handlat om att materialminimera och återvinna. Nu är det dags för nästa stora steg: att utveckla egenskaperna utifrån konsumentbeteende och minska matsvinnet.

LKAB levererar till North Stream 2

Ett språng för miljöstål

Metsä Board prisas i Shanghai

Mycket hög tillgänglighet i vinter

Vill bygga stort bioraff i Timrå

Förslag om ekokompensation

Högre järnmalmspris hissar resultatet

Letar ny ägare till Gobigas

Startat nya extrudern i Husum

Återupptar arbetet med nyckelbiotoper

74-tonsfordon ger marginell nytta

”Skogsnäringen – en framtidsbransch”

Stålklänningar åter till Munkfors

Mer olja i Barents hav

Unik metod för gruvavfall

Sänd till en kollega

0.147