23948sdkhjf

Parfymförpackning i kartong vann designtävling

M-real arrangerade nyligen en designtävling, ”Unboxed”, för design- och kommunikationsstudenter vid välkända Parsons School of Design i New York. Syftet var bland annat att uppmuntra till nya idéer för kreativ användning av kartong.Nicholas Dodziak lyckades bäst med tävlingsuppgiften att designa en kartongförpackning för en parfym eller skönhetsprodukt. Enligt juryn vann han med en mycket slagkraftig och iögonfallande förpackning för ”eau de toilette” för män. Som belöning fick Nicholas Dodziak resa till Finland och lära sig mer om design och dessutom se hur kartong produceras i M-reals kartongpappersbruk.I juryn, som bedömde förpackningens struktur, den grafiska designen, funktionaliteten och kommunikationsförmågan, fanns bland annat experter från Estée Lauder och Revlon.– Det är viktigt att designstudenter tidigt får bekanta sig med kartongmaterialets fantastiska möjligheter. Det ökar chanserna att de kommer att arbeta med kartong i framtiden och det har betydelse för oss, säger Jorma Sahlstedt, M-real USA.– Tävlingen är ett av många sätt för oss att jobba i nätverk, följa trender och byta intryck med nuvarande och kommande aktörer inom förpackningsbranschen, fortsätter han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064