23948sdkhjf

Självkörande lastbil snart i gruvan

Scania släpper snart sina första självkörande lastbilar för transporter vid malmbrytning. Sista demonstrationen är i en riktig gruva i höst.
Det är KTH, Scania, Linköpings universitet, SAAB och Autoliv, som driver FFI-projektet IQMatic. Projektet har som mål att ta fram en helt självkörande lastbil för svårare miljöer som gruvor.

– Vi har kommit långt med arbetet och har redan visat med riktigt lastbil att uppgiften är möjlig, säger Bo Wahlberg, professor i reglerteknik vid KTH, ansvarig från KTHs sida för projektet som leds av Scania.

Utvecklingen av Scanias testlastbil vid namn Astator har varit så framgångsrik att lastbilen kan köra runt utan någon människa i förarsätet.

Målet för projektet är att en självkörande lastbil ska vara i drift om något år eller två.

Arbetet med styrningen har erbjudit en del utmaningar. Lastbilar skiljer sig från vanliga personfordon med en inbyggd tröghet på grund av lastbilens stora massa.

Självkörande lastbilar behöver ny information var 50:e millisekund för att fatta rätt beslut om hur styrning, gas eller broms ska hanteras.

Hittills gjorda tester har varit framgångsrika.

– Förutom att den uppför sig väldigt exakt så klarar lastbilen också av att köra i höga farter, säger Pedro Lima, forskarstuderande på KTH.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062