Självkörande lastbil snart i gruvan

| Av Redaktionen Processnet | Tipsa redaktionen

Scania släpper snart sina första självkörande lastbilar för transporter vid malmbrytning. Sista demonstrationen är i en riktig gruva i höst.

Det är KTH, Scania, Linköpings universitet, SAAB och Autoliv, som driver FFI-projektet IQMatic. Projektet har som mål att ta fram en helt självkörande lastbil för svårare miljöer som gruvor.

– Vi har kommit långt med arbetet och har redan visat med riktigt lastbil att uppgiften är möjlig, säger Bo Wahlberg, professor i reglerteknik vid KTH, ansvarig från KTHs sida för projektet som leds av Scania.

Utvecklingen av Scanias testlastbil vid namn Astator har varit så framgångsrik att lastbilen kan köra runt utan någon människa i förarsätet.

Målet för projektet är att en självkörande lastbil ska vara i drift om något år eller två.

Arbetet med styrningen har erbjudit en del utmaningar. Lastbilar skiljer sig från vanliga personfordon med en inbyggd tröghet på grund av lastbilens stora massa.

Självkörande lastbilar behöver ny information var 50:e millisekund för att fatta rätt beslut om hur styrning, gas eller broms ska hanteras.

Hittills gjorda tester har varit framgångsrika.

– Förutom att den uppför sig väldigt exakt så klarar lastbilen också av att köra i höga farter, säger Pedro Lima, forskarstuderande på KTH.


Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Unik metod för gruvavfall

Rester blir biovätgas och bioplast

Ökar mer än förväntat

Försäljningen ökar mer än förväntat, produktionen var den högsta någonsin i ett enskilt kvartal. 

Drönare ska säkra gruvorna

Autonoma drönare som inspekterar svåråtkomliga gruvschakt efter sprängningar i berget ska bidra till en säkrare gruvmiljö. Utvecklingen av autonom robotik i gruvor leds av forskare vid Luleå tekniska universitet som en viktig del av framtidens gruvdrift.

Klimatklivet – ska göra biogasen möjlig

Cellulosa framtidens textilier

Nu JO-anmäler vi...

Arkiv

Södra vill transportera fossilfritt 2030

Ersätter fossila barriärer

Förbereder en finsk inflytt

Aluminium intressant alternativ

Forskning kring förgasning får 78 Mkr

Lärosätena saknar säkerhetskurser

Processindustrins framtida ingenjörer får ingen ordentlig säkerhetsutbildning. Riskanalys och processäkerhet saknas på schemat hos flera lärosäten – och de kurser som finns är valbara.

JO-anmäler Naturvårdsverket

Varmhållning undviker saltad nota

Regeringen satsar 37 Mdkr på FoU

Försiktig stubbskörd är inget hot

Regeringen satsar 37 Mdkr på FoU

Beslut om tysklandsförbindelse

Svenska kraftnäts styrelse har tagit beslut om en elförbindelse mellan södra Sverige och nordöstra Tyskland. Kraftnäts del av projektet bedöms till 3,2 Mdkr. Förbindelsen ska vara i drift 2025/2026.

Malmberget uppdateras

Optimerar stränggjutningsprocessen

Förbereder finsk inflytt

Brister i flertalet gruvsaneringar

Saneringar utan tekniskt underlag, få markprover och efterbehandlingsplaner som inte följs. I 26 av 32 gruvsaneringar krävdes ytterligare åtgärder för att skydda människors hälsa och miljö. Det är slutsatsen när myndigheterna undersökt de senaste trettio årens saneringar.

Ljus framtid för förnybart

Göran Persson in i LKAB

Omkom i fallolycka på Rönnskärsverken

Märket är satt – 6,5 procent på tre år

Märket är satt – 6,5 procent på tre år

Toppbagare besöker Nordic Paper

Omkom efter fall från hög höjd

"Cementindustrin är viktig för Sverige”

Här fylls lagrad rom på tub

”Frihet från subventioner enda hållbara”

Stopp för Beowulf i Kallak

Södras älgskador 450 Mkr årligen

Nordkalk överklagar kalkugnsolyckan

Sänd till en kollega

0.111